OK

OK Anulare

V-ați înregistrat cu succes!

Închideți

Ce este stresul oxidativ - care sunt cauzele și consecințele

Cu toții am auzit de stresul oxidativ, în special când am făcut conexiunea cu sănătatea pielii și implicit prevenirea îmbătrânirii premature. Un dușman activ al frumuseții și sănătății, stresul oxidativ ne poate ataca celulele, proteinele și chiar ADN-ul. Mai jos îți vom spune care sunt cauzele apariției stresului oxidativ, cum ne afectează, dar și ce trebuie să facem pentru a-l reduce.

Ce este stresul oxidativ?
Ce este stresul oxidativ?

Ce este stresul oxidativ?

Este cunoscut drept cauza provocata de un dezechilibru dintre producția de oxigen reactiv și capacitatea sistemului biologic de a detoxifia rapid reactivii intermediari ori de a repara prejudiciile. Mai exact, atunci când există un dezechilibru între radicalii liberi și antioxidanți. Antioxidanții încearcă să combată radicalii liberi din corpul uman și să refacă imediat organismul după eliminarea toxinelor.

Oxidarea se face automat în organism atunci când glucoza este transformată în energie sau când sistemul imunitar luptă pentru eliminarea unei bacterii. De asemenea, oxidarea apare și în momentul în care suntem mult prea stresați din punct de vedere psihic sau fizic și nu există un echilibru între procesul de oxidare și antioxidanți.

Cauzele și consecințele stresului oxidativ

În prezent se consideră faptul că stresul oxidativ poate provoca apariția mai multor boli. Este indus de toate agresiunile la care suntem expuși, fie ele interne sau externe, precum poluarea, agenții patogeni, factorii dietetici, efortul fizic excesiv și razele UV, adică, într-un cuvânt, de expozom.

Glicarea apare în momentul în care o moleculă de zahăr, precum glucoza, se atașează în aceeași celulă la proteina unei molecule lipide. Procesul poate declanșa o serie de reacții chimice care pot induce stresul oxidativ, dar și apariția unor complicații pentru sănătatea organismului.

Stresul oxidativ este descris și printr-o creștere accentuată a potențialului de reducere celulară, iar efectele lui depind de capacitatea celulei de a depăși modificările aduse de stresul oxidativ. Cât de repede este aceasta în măsură să își recapete starea inițială.

Efectele negative ale stresului oxidativ sunt multiple, însă cele mai importante sunt următoarele:

  • Producerea de specii reactive de oxigen ce includ peroxizii și radicalii liberi;
  • Prejudicii oxidative aduse în mod direct proteinelor, dar și genelor din organismul unei persoane;
  • Deteriorarea ADN-ului. Celula poate ceda în fața acțiunii agresive constante a stresului oxidativ;
  • Dezvoltarea mai multor boli printre care: insuficiență cardiacă, boala Parkinson, infarctul miocardic, cataractă, boala Alzheimer, cancer, sindrom de oboseală cronică;
  • Îmbătrânire prin intermediul procesului denumit mitohormesis.

Simtomele stresului oxidativ - cum îți dai seama că stresul oxidativ te afectează?

  • Senzații de oboseală acută, fără o cauză medicală;
  • Pierderi de memorie;
  • Dureri musculare și articulare, fără o cauză medicală;
  • Dureri de cap;
  • Păr uscat și fragil, dar și apariția ridurilor;
  • Infecții urinare dese, răceli, gripe, etc.

Cum poți reduce stresul oxidativ?

Pentru a reduce stresul oxidativ în mod natural, organismul are nevoie de un surplus de antioxidanți deoarece producția internă a corpului nu este suficientă pentru a contracara acțiunea nocivă a radicalilor liberi. Este recomandată o dietă alimentară bogată în fructe și legume precum:

  • Roșii, inclusiv sucul de roșii, conservele, ketchup-ul;
  • Citrice - lămâi, portocale, grapefruit;
  • Ceaiuri - ceai verde, ceai negru;
  • Morcovi;
  • Nuci, semințe, ulei de măsline;
  • Pește și fructe de mare.

Pentru sănătatea pielii sunt recomandate produsele cosmetice bogate în antioxidanți, suplimente care conțin acizi grași Omega 3, 6 și 9, acid hialuronic, zinc, complexul de vitamina B, cătină, acid folic.

Pentru sănătatea organismului și pentru a te apăra de efectele nocive ale radicalilor liberi, acordă o atenție amănunțită dietei alimentare, dar și produselor de îngrijire. Optează întotdeauna pentru alimente naturale, neprocesate și alege produsele cosmetice care se adaptează nevoilor pielii tale.

Cele mai citite articole

Menopauza: Cum îmi adaptez dieta la 50 de ani?

Stil de viaţă sănătos

Menopauza: Cum îmi adaptez dieta la 50 de ani?

S-a dovedit că frecvența apariției simptomelor deranjante ce apar la menopauză, precum și intensitatea lor pot fi reduse semnificativ cu o dietă echilibrată care furnizează toți nutrienții necesari. Descoperă care sunt cei pe care trebuie să îi știi.

Citește articolul

De ce nu pot pierde în greutate la menopauză?

Îngrijirea corpului

De ce nu pot pierde în greutate la menopauză?

Menopauza provoacă modificări hormonale în corpul femeii, ceea ce poate duce la boli și afecțiuni. Aceste schimbări produc și luarea în greutate. Deci, ce se întâmplă în corpul tău pe durata menopauzei? De ce este atât de greu să pierzi în greutate?

Citește articolul

go to top

Skinconsult

ALGORITM DE ANALIZĂ AL TENULUI, DEZVOLTAT CU MEDICI DERMATOLOGI

1 minut
pentru a
analiza tenul

Realizează un selfie

Completează profilul tău

Primești rutina recomandată tipului tău de ten

Linii finePunctul tau
forte
Riduri sub
ochi
Prioritatea ta
Lipsa de fermitate

Descoperă
skinconsultai

circle1circle2circle3circle4